صفحه نخست > اخبار و دایره المعارف توالت >

چگونه بوی بد سرویس‌های بهداشتی را از بین ببریم؟


هر جا که باشیم همواره استشمام رایحه دلپذیر، حس خوبی را به ما منتقل خواهد کرد. در واقع می‌توان گفت این امکان برای انسان‌ها یک نیاز است.

داشتن خانه و به خصوص سرویس بهداشتی بدون بو، نیز یکی از امتیازات افراد محسوب می‌شود که به دو روش علمی ‌و سنتی می‌توان به این مهم دست یافت؛






علمی:

آیا می‌دانید چگونه می‌توان بدون استفاده از مواد شیمیایی، سرویس‌های بهداشتی بدون بو داشت؟!

در ابتدا به مبحث فشار داخل ساختمان می‌پردازیم.

فشار مثبت چیست؟

راجع به فشار مثبت هوا چه می‌دانید؟

فشار مثبت = هوای دمنده

فشار مثبت در یک اتاق به این معنی است که هوای وارد شده از بیرون، بیشتر از هوای خروجی باشد و این خیلی مهم است که هوای وارد شده کاملا تصفیه شده باشد.

فشار منفی = هوای مکنده

فشار منفی در یک اتاق به این معنی است که هوای وارد شده از بیرون کمتر از هوای خروجی باشد.




معمولا در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی برای جلوگیری از انتقال آلودگی از یک اتاق به اتاقی دیگر فشار اتاق را منفی می‌کنند. یعنی همواره هوای آلوده را به بیرون هدایت می‌کنند. از آنجایی که هوا به طور طبیعی از ناحیه پرفشار به ناحیه کم‌فشار جریان دارد، در بیمارستان‌ها این کار را با یک سیستم تهویه که فشار منفی ایجاد می‌کند، انجام می‌دهند.

مزیت استفاده از این روش در بیمارستان‌ها این است که می‌توان برای جداسازی بیماران مسری ( سل، سرخک، آبله و...) استفاده می‌شود.

مورد بعدی برای کاهش بوی نامطبوع در سرویس‌های بهداشتی، فشار منفی داخل سرویس‌های بهداشتی است که از طریق هواکش مناسب ایجاد می‌شود.

طراحی در سرویس‌های بهداشتی باید به گونه‌ای باشد که زمان بازشدن،سرویس بهداشتی به طور کامل دسترسی و دید نداشته باشد.

مورد سوم نوع فلش‌تانک می‌باشد.

نوع فلش تانک باید به گونه‌ای باشد که بتواند 6 تا 8 لیتر آب را در کسری از ثانیه تخلیه کند.

در مورد فلش تانک‌ها دبی مهم است نه فشار آن.

دبی چیست:

به حجم آب جابجا شده از یک مقطع مشخص (رودخانه، کانال آب، دریچه سد، لوله یا هر سازه دیگر) در مدت زمان مشخص بـِده یا دِبی گفته می‌شود. واحد دبی m3/s (متر مکعب بر ثانیه) می‌باشد. که معمولاً برای اندازه‌گیری جریان استفاده می‌شود .





سنتی:

این روزها با توجه به کوچک بودن فضای خانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی اولین اماکنی هستند که می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع شوند.


- قبل از هر چیز، اگر قرار است برای ساخت خانه‌ای اقدام کنیم، بهتر است با توجه به موقعیت زمین، نقشه ساختمانی به گونه‌ای باشد که سرویس‌های بهداشتی در اماکنی دور از دسترس قرار گیرد به این معنی که با فضای پذیرایی و آشپزخانه فاصله داشته باشد.


- برای پیشگیری از بوی بد در این اماکن، اولین و مهمترین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از کاسه توالت‌های (ایرانی و فرنگی) با اندازه‌های استاندارد و همچین دارا بودن قابلیت شست‌وشوی خوب است. چرا که ترشحات باقی مانده در سطوح می‌تواند زمینه انتشار بوی بد را فرام سازد.


- استفاده از خوشبو کننده‌ها نیز یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش بوی بد سرویس بهداشتی است. اما داشتن تهویه مناسب در کنار این امر، بسیار مهم‌تر است.


- متاسفانه برخی بر این باورند که برای شست و شوی سرویس‌های بهداشتی حتما باید از سفیدکننده‌ها یا جرم‌گیرهای گوناگون استفاده کرد. در صورتی که همین مواد، به مرور زمان می‌تواند به کفپوش و دیوارها (سنگ، سرامیک و کاشی) آسیب بزند و علاوه بر از بین رفتن لعاب، جرم بیشتری در ان‌ها باقی بماند. برای شستن سرویس‌ها بهداشتی می‌توان به طور مرتب از محلول آب و پودر‌های شوینده کم‌آسیب (حتی پودر لباسشویی) استفاده کرد. در این صورت علاوه بر پاکیزگی، شاهد بوی خوبی هم خواهیم بود.


- استفاده از گل‌های معطر (خشک و طبیعی) در کناره‌های آینه یا حتی روی فلش‌تانک هم می‌تواند مانع انتشار بوی نامطبوع شود.


- قرار دادن عود و شمع‌های معطر در سرویس‌های بهداشتی نیز پیشنهاد خوبی است.


- روشن و خاموش کردن چند چوب کبریت هم کار ساده و کارسازی است. این امر به دلیل گوگردی است که از سوختن چوب‌ها آزاد می‌شود.


فراموش نکنیم، پیدا کردن ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به هدف، راز موفقیت خواهد بود.




Copyright © 2014 shahrazingolchin.com All rights reserved
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت نمایشگاه مجازی